کدخبر:1518/931020

20 دی 1393

آغازنشست تخصصی بین المللی پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا تالاب گاوخونی + گزارش تلویزیونی
به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان:
آغازنشست تخصصی بین المللی پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا تالاب گاوخونی + گزارش تلویزیونی
نشست بین‌المللی تخصصی "پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا باتلاق گاوخونی" با حضور مدیران ارشد شهر واستان اصفهان و جمعی از متخصصان داخلی و خارجی صبح امروز در مجتمع آموزشی فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

در این نشست علمی بین المللی 13 چهره برجسته دانشگاهی ازکشورهایی چون انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا به همراه اساتید صاحب نظر داخلی به ویژه متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان در مدت دوروز به بررسی دلایل ایجاد بحران در حوزه آبخیز زاینده رود، مشکلات بوجود آمده و راهکارای علمی و عملی احیای این رودخانه خواهند پرداخت.

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت موضوع آب به دلیل محدودیت های نسبی دسترسی به آن به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک چون ایران گفت: ایرانیان آب را گرامی داشته و جشن های آبانگان را در روز دهم آبان ماه هر سال برگزار می کردند.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی وجود قنوات با عمق هایی قریب به 300 متر در زیر زمین که توسط دست حفاری می شده و هنوز نیز پس از سه هزار سال مرمت و مورد استفاده قرار می گیرند را از شاهکارهای آبرسانی ایرانیان دانست و افزود: افزایش جمعیت، نیاز به غذای بیشتر، توسعه بی رویه صنایع و درمجموع مدرنیته سبب افزایش تنش آبی به منابع محدود آب در دسترس شده است.

وی با اشاره به وقوع دوره های ممتد خشکسالی طی 10 سال گذشته، بارگذاری بیش از توان اکولوژیکی در فلات مرکزی ایران به لحاظ استقرار صنایع آب بر، تمرکز جمعیت و نیز توسعه کشاورزی برای تولید غذا تصریح کرد: به نظر می رسد بالاترین چالش پیش رو، مسئله تأمین آب با کیفیت مناسب در این بخش از ایران باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نگرش جامع همراه با مشارکت همگانی را تنها راه نجات رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب های کشور بر مبنای نظر متخصصان این رشته دانست و ادامه داد: در این زمینه تجارب بین المللی زیادی وجود دارد که از چند دهه پیش آغاز شده و نیاز است تا ما نیز از این تجارب گرانقدر حداکثر استفاده را نماییم.

وی با اشاره به خدمات ارزنده دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه آموزش، تربیت نیروی انسانی و نیز تحقیقات و پژوهش در حوزه های مختلف مربوط به منابع آب به بخشی از افتخارات و دستاوردهای این دانشگاه برتر کشور پرداخت و گفت: در سال 2014 بر اساس رتبه بندی تایمز، دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

مدرس هاشمی افزود: دانشکده مهندسی عمران، دانشکده کشاورزی، دانشکده منابع طبیعی و نیز پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله بخش های مرتبط با موضوع آب در این دانشگاه می باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان به ویژه در حوزه مقالات، کتاب ها، طرح های تحقیقاتی و ارتباطات بین المللی اعضای هیات علمی مرتبط با موضوع آب در این دانشگاه تصریح کرد: دو طرح کلان ملی "ارزیابی اثرات تغییر اقلیم و مدیریت خشکسالی" و نیز " دانش و فناوری بازیافت پساب های شهری، صنعتی و کشاورزی" ازجمله طرح های پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این زمینه است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با ذکر برخی از سوابق این دانشگاه در برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی در زمینه مهندسی و مدیریت منابع آب گفت: کنفرانس بین المللی "مدیریت منابع آب 1995" با همکاری سازمان یونسکو در سال 1371، دومین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران در سال 1385 و نیز ششمین و نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران را در سال های 1382 و 1391 با ارائه مقالات و کارگاه های متعدد تخصصی در زمینه آب از جمله آن ها است.

مدرس هاشمی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان بیش از 20 سمینار تخصصی و نشست های هم اندیشی در سطح استان اصفهان در رابطه با مدیریت خشکسالی و پیش بینی اثرات تغییر اقلیم برگزار نموده که نتایج آن در طرح جامع مدیریت بحران استان با همکاری استانداری اصفهان تبلور یافته است.

وی با بیان این که این دانشگاه با محوریت پژوهشکده آب و فاضلاب خود هم اکنون همکاری در زمینه طرح مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز زاینده رود با مسئولیت شرکت آب منطقه ای اصفهان را بر عهده دارد تصریح کرد: این طرح با مشارکت گروه همکاران بین المللی از کشور آلمان در حال انجام است و فاز دوم آن نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار امیداوری کرد: نشست بین‌المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا تالاب گاوخونی منجر به نقشه راهی برای خروج از بحران کم آبی و نیز نجات زاینده رود از زردکوه تا تالاب گاوخونی باشد.

استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به عدم تعادل آب و مصارف در کل حوضه آبریز زاینده رود و چندبرابر شدن مشکلات این رودخانه بر این مبنا، دلایل ناپایداری جریان آب در این رودخانه را بارگذاری خارج از ظرفیت، خشکسالی های طولانی، تغییر اقلیم و حرکت حوضه به سمت خشکی عنوان کرد.

دکتر رسول زرگر پور با بیان این که زاینده رود، زمانی اصلی ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران بود و اکنون به رودخانه ای فصلی تبدیل شده، اضافه کرد: منشأ وضع موجود، مدیریت بر این حوضه آبریز می باشد.

وی با اشاره به این که تلاش برای نجات زاینده رود از 18 ماه قبل در دستورکار مدیریت کنونی استان اصفهان قرار گرفته است، اظهار کرد: طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود براساس تجربیات و یافته های موجود، تدوین و توسط بالاترین مرجع آب کشور یعنی شورای عالی آب به تصویب رسید.

استاندار اصفهان این طرح را شامل سه موضوع اصلی منابع، مصارف و حقابه ها عنوان کرد و افزود: در بخش منابع و در مرحله نخست تلاش برای تثبیت وضعیت موجود است و در مرحله دوم بارگذاری ها در حوضه آبریز زاینده رود متوقف می شود.

وی با اشاره به توسعه منابع آبی موجود به شیوه انتقال حوزه به حوزه اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح های پیش بینی شده، ضمن جلوگیری از برداشت مازاد، 450 میلیون متر مکعب آب استحصال شود.

زرگر پور به مصرف بهینه آب در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: با تثبیت مصارف در مرحله نخست و کاهش آن از طریق بهینه سازی در مرحله دوم، امید می رود250 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی گردد.

استاندار اصفهان با تأکید بر تعیین تکلیف حقوق بهره برداران زاینده رود و پیگیری مسائل اجتماعی مرتبط با آن، زمان اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را سه تا پنج سال اعلام کرد و گفت: تاکنون 40 درصد از این طرح اجرایی شده و پنج ماده از 9 ماده آن درحال اجرا است.

وی اهمیت مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی مرتبط با زاینده رود را از مسائل مهندسی و مدیریتی آن مهم تر دانست و تصریح کرد: اگر نتوانیم بر این مسائل غلبه کنیم، در این طرح موفق نخواهیم بود.

زرگرپور با بیان این که طرح 9 ماده ای، پیشنهاد مدیریت این استان به شورای عالی آب بوده است، افزود: این موضوعات اولین بار در کشور مطرح شد و اکنون به عنوان الگوی موفق در حال پیاده سازی در سایر حوضه های آبریز از جمله « کرخه » و « قزل اوزن » است.

استاندار اصفهان در پایان از اساتید و دانشمندان حاضر در این نشست بین المللی خواست تا کاستی های طرح احیای زاینده رود را شناسایی و راهکارهای اجرای بهتر آن را ارائه نمایند.

رییس کمیته علمی نشست بین‌المللی تخصصی "پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا باتلاق گاوخونی" نیز در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این نشست علمی، بهره گیری از تحقیقات اساتید بین المللی به منظور دستیابی به راه حل هایی در جهت احیاء زاینده رود است.

دکتر حمیدرضا صفوی با اشاره به اهمّیت بحران زاینده رود به دلیل تبعات بوجود آمده در آب های زیرزمینی تصریح کرد: مصرف بیش از حد آب در 160 کیلومتر از مسیر این رودخانه، سبب افزایش مشکلات ناشی از این بحران شده است.

وی تغییر اقلیمی آب و هوا، مدیریت سیستمی، اهمیت غذایی و مدیریت بحران آب را از جمله مسائل مؤثر در بحران کنونی زاینده رود دانست و افزود: به دلیل ابعاد گسترده این بحران، مسائل مربوط به بحران زاینده رود در نشست های تخصصی و با حضور اساتید و صاحب نظران بین المللی بررسی خواهد شد.

رئیس پژوهشکده آب وفاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که طول زیاد مسیر رودخانه، شرایط زیست محیطی و استفاده بیش از حد سبب افزایش بحران این رودخانه شده است بیان کرد: بارگذاری بیش از حد مجاز که میزان مجاز آن 60 درصد می باشد و نیز تغییر شرایط اقلیمی مزید بر علت های بحران در زاینده رود شده است.

صفوی اضافه کرد: انتقال آب بین حوزه ای یعنی جمع آوری آب از حوزه های مجاور به حوزه اصلی به عنوان منابع کمکی اصلی ترین راهکار برای حل این بحران است و در کنار این راهکار، اجرایی شدن مدیریت مصرف و انضباط آب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اگر در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال طرح ۹ ماده ای احیای زاینده رود اجرایی نشود ما در شرایط نرمال سالانه با ۴۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب مواجه می شویم و در شرایط خشکی نیز ۸۰۰ میلیون کمبود آب خواهیم داشت.

گفتنی است: نشست بین‌المللی علمی تخصصی "پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا تالاب گاوخونی" که با همکاری مشترک دانشگاه صنعتی اصفهان، استانداری و شهرداری اصفهان صبح امروز در مجتمع آموزشی فرهنگی اردیبهشت دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد، فردا در اصفهان به کار خود پایان خواهد داد.

گزارش تلویزیونی...

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.